10 טעויות נפוצות בתהליך מיתוג וגם: כיצד עושים לוגו לעסקים

10 טעויות נפוצות בתהליך מיתוג וגם: כיצד עושים לוגו לעסקים

אם גם אתם מתכננים להכנס לתהליך של מיתוג העסק שלכם, המאמר הזה הוא בשבילכם. יש כל כך הרבה דרכים לבצע מיתוג וכל אחת מהן תוביל למקום אחר. במאמר הזה נתרכז דווקא בטעויות הנפוצות שרבים וטובים עושים במהלך המיתוג. לתהליך מיתוג יש גם קשר אל קידום אתרים אורגני – שכן רבים מהחיפושים המבוצעים בגוגל מדי יום הם "חיפושי מותג" (Brand Searches) – כלומר אנשים המחפשים שמות של אתר/חברה/בנאדם ספציפיים. ככל שהמיתוג שלכם חזק וטוב יותר, כך לאנשים יהיה קל לזכור אתכם וגם לחפש את השם שלכם ישירות בהמשך.

אז אולי באמת אין חכם כבעל נסיון אבל אין גאון כבעל נסיון של אחרים. אז בשביל להיות גאונים ולא לחזור על טעויות של אחרים, הנה עשרת הדברים מהם אתם רוצים להמנע:

  1. אתם יושבים על הראש של המעצב – זו טעות שרבים עושים אותה והכל מכוונות טובות. כולם רוצים להיות מעורבים בתהליך ולעזור כמה שאפשר בכדי להגיע לתוצאה טובה. יש גבול לכמה אפשר להיות בקשר עם האדם שעובד על המיתוג שלכם. זהו תהליך יצירתי וגם הוא צריך את השקט והחופש ליצור ואפילו לטעות. היו מעורבים אבל דעו גם לתת מרחב עבודה.
  2. נצמדים לרעיון ש'שאלתם' ממקום אחר – רבים הם בעלי העסקים שרואים מיתוג מוצלח של עסק גדול, לעיתים אפילו בחו"ל והם רוצים להעתיק אותו. יש עם זה שתי בעיות. הראשונה היא שהעתקה ברורה מידי של הקונספט תגרום ללקוחות לעלות על זה ולזלזל בעסק שלכם. הסיבה השניה היא שהרעיון המיתוגי של עסק אחד לא יתאים לעסק אחר, בוודאי לא לעסקים שפועלים במקומות שונים מאד.
  3. שופטי הכל במושגים של 'יפה' או 'לא יפה' – בעיצוב לוגו וזהות עסקית ויזואלית יש עוד הרבה מעבר ליפה או לא יפה. מיתוג צריך להעביר את ערכי המותג ללקוחות, עובדים ואפילו ספקים של העסק. המיתוגים החזקים ביותר בעולם הם דווקא לא האיור הכי 'יפה' שניתן היה להוציא. הזהות העסקית היא משהו שאנשים נחשפים לו במשך זמן והיא צריכה לעבוד על יותר מישורים מסתם אסתטיקה פשוטה.
  4. בוחרים אנשי מקצוע לא מתאימים – העובדה שמישהו מציג לכם תיק עבודות מרשים עדיין לא אומרת שהוא איש המקצוע שמתאים למיתוג העסק שלכם. אל תמעיטו ביכולות הבין אישיות של אותו אדם לעבוד איתכם ועם אנשי צוות נוספים בארגון שלכם או אפילו עם קבלני משנה. רצוי לבצע פגישת היכרות עם כל המעורבים לפני שמתחייבים לספק חיצוני.
  5. החלפה של אנשי מקצוע במהלך התהליך – זו טעות שנובעת מהטעות הקודמת. בעלי עסק רבים אינם מבינים שהמעצב החדש לא יוכל להשלים את העבודה מהמקום שהמעצב האחרון הפסיק אותה. החלפת מעצב היא למעשה כמעט התחלה מחדש של התהליך או לפחות חזרה אחורה של כמה שלבים. אז נכון, לעיתים צריך להחליף ספק שלא מספק שירות איכותי אבל אנא היו מודעים להשלכות.
  6. חילופי מיתוג תכופים – מיתוג צריך לשנות או לעדכן כצורך של העסק והתנאים והסביבה בה הוא נמצא. עסקים רבים נוטים לבצע שינויי מיתוג שנובעים משינויים כאלו ואחרים במנהלים או מנהלי המותג. אז כן, יכול מאד להיות שמנהל מותג נכנס לתפקיד וההחלטה הראשונה והנכונה שלו היא להשאיר את המיתוג כמו שהוא.
  7. לא מרעננים את המיתוג אף פעם – אם אתם לא נמנים עם הקבוצה שנפלה בסעיף הקודם, יש סיכוי סביר שזה ישמע לכם מוכר… מיתוג דורש רענון כתלות בשינויים בסביבה העסקית בה פועל העסק. צמיחה של העסק, שינויי מהותי בתמהיל המוצרים או השירותים, שינוי בסוג הלקוחות ועוד הרבה גורמים הם רק חלק מהסיבות שצריכות להוביל לרענון המותג.
  8. לא מאפיינים טוב – מיתוג טוב מתחיל באפיון שנעשה לאחר מחקר מעמיק. טעות נפוצה היא לא להקדיש לחלק הזה מספיק זמן ומשאבים. יכול להיות שהסיבה היא שהתוצרים של התהליך אינם מרשימים, בסך הכל כמה דפי טקסט שנראים משעממים… אבל הם לא. האפיון הוא החלק שקובע האם המיתוג יצליח או לא, זה לא המקום לחפף.
  9. לא מקדישים מספיק תקציב – מיתוג טוב הוא כזה שיש בו הרבה עומק והוא תופס הרבה רבדים בעסק. התוצאה הסופית היא כמובן קבצים שנראים לכאורה מאד פשוטים. זה גורם לרבים וטובים פשוט לא להשקיע מספיק כסף בתהליך. זה גורם לכך שכוח אדם פחות מיומן יעבוד על המיתוג שלכם ולפחות שעות. מזה, שום דבר טוב לא יכול לצאת…
  10. לא מקדישים מספיק זמן – הסעיף הזה הוא האח התאום של הסעיף הקודם. רבים וטובים שוכרים את שירותיהם של מעצבים 'תותחים' ומשלמים להם סכומים יפים מאד. הם מצפים שבתמורה לסכומים הללו התהליך יסתיים בפרק זמן לא הגיוני. אם שכרתם בעל מקצוע איכותי, תנו לו את הזמן לפתח ולהגיע לתוצר מעולה כמו שהוא יודע.

לוגו לעסקים – מה כן עושים

בשביל להגיע ללוגו מנצח, צריך קודם כל ליצור בריף מפורט ומושקע. חייבים לזכור שהתהליך מנוהל על ידי המעצב שבחרנו ואנחנו שם רק בשביל לתת את הפידבקים והמידע שהוא זקוק לו. לוגו נכון לעסק הוא כזה שייצג את את העסק בצורה גרפית אבל לא יספר את כל הסיפור שלו. לוגו נכון מכניס את הלקוחות לאווירה הנכונה ויוצר אצלם את הציפיה המתאימה למוצר או לשירות של העסק. לסיום, אחד הטיפים החשובים למיתוג הוא פשוט מאד 'לישון על זה'. הכוונה היא שתנסו לא לקבל החלטות חפוזות ואפילו לנסות להמנע מלחוות דעה ברגעים הראשונים שאתם נחשפים לחומרים. זכרו שכל סקיצה כזאת נוצרה לאחר תהליך ארוך של המעצב שאתם בחרתם. נסו לעכל כל סקיצה ולנסות להבין אותה. הסוד הוא פשוט לקחת את הזמן ולדחות את קבלת ההחלטה בכמה ימים. מיתוג טוב לוקח זמן וחלק ממנו זה גם הזמן שלכם לעכל, ללמוד ולהחליט.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן